Khamis, 10 Oktober 2013

Spagheti

Assalamualaikum.:)

Ada sape2 yg kat sini suke makan spagheti ni x?Dah biasa buat sendiri di rumah atau makan di kedai je.? Sebelum saya buat sendiri,saya tak pernah makan spagheti ni,so..tak tahu macam mana rasanya.Kakak saya biasa masak ni,sedap katanya.Teringin pulak nak mencuba.


X la cantik mana,tapi rasanya boleh tahan..hehee..tomato tu stiker je ye.

Sebenarnya dah banyak kali buat,memang sedap.Tapi lama dah x makan,anak2 pulak da lama suruh saya buat ni masa saya terlantar atas katil  6 bulan yg lepas kerana xcdent.Alhamdulillah bila dah mula berjalan ni saya boleh masak semula.Sape2 yg nk try buat sdri,jom! saya kongsikan resepi di sini.

Bahan2nya:

1 bungkus spagheti (x kisah lah jenama apapun)
1 botol sos spagheti ( saya guna Kimball )
1 tin krim mushroom campbells
1 biji tomato & lobak di potong dadu
1 biji bawang besar di potong dadu
1 biji cili benggala di potong dadu
Isi ayam
Serbuk lada hitam
Sedikit halia
Mentega

Cara2nya:

Rebus atau rendamkan spagheti dgn air mendidih
Rebus isi ayam dengan halia dan serbuk lada hitam,kemudian racik halus2 ayam yg di rebus tadi.
Air rebusan ayam tadi Jangan di buang.

Untuk Sos

Tumiskan separuh dari bawang yg telah di potong dadu dengan mentega sehingga naik bau.
Kemudian masukkan sos spagheti,isi ayam,lobak,cili benggala dan bawang yg lg separuh tadi.
Gaul rata dan campurkan sedikit air rebusan ayam tadi.
Masukkan krim Mushroom dan gaul hingga sebati
Masukkan pula tomato yg di potong dadu

Sekiranya sos tadi agak pekat,tambahkan lagi air rebusan ayam.Air rebusan yg lebih simpan je dlm freezer utk di gunakan bila nak panaskan semula sos tadi agar tidak terlalu pekat.
Rasa sos td,,kalau ok tutup api..hehee

Ambil spagheti yg siap di tos ke dalam pinggan dan letakkan sos di atasnya..
Gaul dan siap utk di makan..:) ermmm.yummy..
~ selesai~


2 ulasan:

Tak perlu kata apa-apa,hanya taip je komen anda.:D

Anne Nurain