Khamis, 31 Oktober 2013

Terkejutt..

Assalamualaikum..


Apa yg membuatkan saya terkejut ? Mcm serius je bunyinya kan.Sebenarnya x de lah serius mana pun..tp ia tetap membuat saya terkejut.huhuu

Sebenarnya saya ada membooking barang di fb,lama jugak lah.Kira2 hampir sebulan da..sebab lambat tu pasal owner nya lmbt reply mesej inbox yg saya bg.Kadang2 geram juga x di layan kan.Alasan yg biasa dia bg ialah line tenet problem..Ermm..x pe la..saya boleh tunggu..

Last mesej yg saya terima ialah..."barang da packing,,bagi alamat.Total harga saya pm malam nanti.."
Saya pun reply dan send alamat saya.
Tunggu punye tunggu..
Tetiba je...
v
v
v
v
^0^


Saya menerima kotak ni dari pos malaysia.."Eh..barang apa pulak ni,"sambil cuba mengingati apa yg saya da beli..ermmm..nothing!!
Tengok je alamat pengirim,baru saya tahu..Tapi..apa yg terkejutnya kan..

Nak tahu tak?,barang2 ni semua saya belum bayar 1 sen pun,macam mana barang ni boleh sampai.Ni mesti ada berlaku kesilapan.Bukannya Rm 10 atau Rm 100 nilai barang2 ni..tapi hampir Rm700..fuhh..gelap mata kejap..hahahaaa..

Eh! X de la saya seteruk tu kan..sebenarnya brg2 ni adalah brg bisnes saya..Kalau saya tak bayar,maka hasil yg akan saya perolehi tu akan jadi haram.Betul x?Boleh di ibaratkan macam saya mencuri la kan..Ambik hak org..x gitu..

Saya cek balik mesej inbox fb saya tu..memang kompom x de terima apa2 pun replies dari owner tu..Saya yakin,yg saya belum membayarnya..Saya terus ambik fon,dan mendial no yg tertera di kotak pos tu.

Saya beritahu brg da sampai,tapi saya belum membayarnya..Ada lagi 1 yg buat saya terkejut..Owner ni kata dia tahu...apa??,kalau tau kenapa pos brg2 tu sedangkan saya blum membayarnya..huhuhu..line tenet dia problem..so dia ambk keputusan utk pos je brg tu dulu.

Ini adalah kali pertama saya berurusan dgnnya..Katanya dia percaya dkt saya..boleh gtu ke? Kenal pun tdk..saya org paling lama booking x dapat2 tapi masih bole tunggu,tambahnya lagi..
X pernah lagi buat dekat org lain..terkedu kejap..bila org boleh percayakan saya tanpa mengenali siapa saya..

Kalau saya x bayar,dia anggap bkn rezekinya katanya..tarik nafas panjang saya..Saya boleh buat kalau saya nak.Tapi alhamdulillah allah kurniakan saya akal,dan saya boleh fikir mana yg elok atau pun tidak..

Kemudian saya terus transfer duit ke akaun owner td melalui maybank2u..Alhamdulillah selesai dan kini saya berasa lega..




6 ulasan:

  1. pelik juga ye
    apapun tahniah sebab jujur!
    kalau anak saya, saya dah bagi reward dah =)

    BalasPadam
  2. alhamdulillah.. tahniah kak.. kejujuran itu penting, insya-Allah hidup kita aka diberkati Allah.. aiza klik churp2.. :D

    BalasPadam
  3. kekadang bila kita ikhlas dan jujur...org akan ikhlas dan jujur dgn kita...respect pada awk n penjual tuh...:)

    BalasPadam
  4. barang jualan ape tu kak?? Peh..sanggup dia ambil risiko tu ye =) alhamdulillah la akak seorang yg baik..he3, sy pn percayakn akak..adalh tu hikmahnya

    BalasPadam
  5. dia tau anda mmg baik punya org..kan..ehe...mesti terharu dgn kepercayaannya

    BalasPadam
  6. alhamdulillah...semoga makin berkat la brg2 tu.. ^_^

    BalasPadam

Tak perlu kata apa-apa,hanya taip je komen anda.:D

Anne Nurain