Ahad, 23 Februari 2014

Pilih Jujur atau menipu



Kredit:google

Sebelum ni saya ada ceritakan mengenai temujanji saya dengan doktor di sini.Biasa lah bila jumpa doktor dia akan tanya keadaan kaki saya macam mana,sakit lagi ke tidak dan macam-macam lah.So..untuk kebaikan saya,saya harus jujur.Saya cakap lah yang kaki saya masih sakit,walaupun doktor cakap tulang yang patah dah bercantum semula.Doktor nak tahu lah kat bahagian mana yang sakit.Tulang dii bahagian punggung masih sakit,nak tidur mengiring pun tak boleh.Untuk pengetahuan tulang peha saya yang patah adalah dari punggung hingga atas lutut.

Bila doktor tanya saya selesa ke tidak,saya jawab tak.Sebab kaki saya tak boleh jejak habis.Doktor suruh saya try jejak.Memang nampak terapung la..hehee..Bincang dengan pakar dan doktor suruh saya cuba dulu pemulihan carakerja dengan menggunakan silikon,jika tak de perubahan baru kita buat opration.huhuu

Saya juga di beritahu yang opration itu akan menyebabkan pendarahan dan risiko jangkitan kuman.Kalau tanya keputusan saya masa tu memang blur sangat2.Tak tahu nak ke tak.

Kredit:google

Semasa saya di hantar ke unit pemulihan carakerja,sepanjang perjalanan saya menuju ke unit tu,saya rasa macam menyesal je jujur dengan doktor tadi tentang keadaan kaki saya tu.Temujanji seterusnya ialah pada bulan 5 akan datang.Tetiba saya dapat idea untuk mengelakkan dari kena opration.Saya nak tipu je doktor tu nanti,nak cakap je kaki saya dah ok dan selesa dengan penggunaan silikon.Jika begitu sudah pasti tidak akan ada lagi opration untuk saya.

Kalau tak ada risiko jangkitan kuman tu ok lagi lah,tapi sebaliknya.Korang tahu kan..jangkitan kuman tu sangat merbahaya.Tak pasal-pasal kaki saya ni kena potong pulak jika dah di jangkiti kuman.Sebab kawan saya xcdent kaki dia hancur di bahagian buku lali ke bawah je,tapi terpaksa di potong sebab dah di jangkiti kuman hingga bawah lutut.Saya tak nak ambil risiko tu.

Kalau korang di tempat saya,apa keputusan korang..Jujur atau menipu?

#internet slow,,x dapat nak bw..sorry.kalau da ok insha allah saya datang.

18 ulasan:

  1. Balasan
    1. Setakat ni,cuma try guna silikon je.tu pun saya belum cuba.hope ok la.

      Padam
  2. Saya rasa teruskan dulu dgn pemulihan carakerja.. sambil tu carilah perubatan lain yg berpatutan & sesuai. Klu hati rasa tak selesa, teruskan bersolat & minta petunjuk... kdg2 ada perkara yg baik ikut rasa hati kita.. Semoga Atien dpt segera pulih sepenuhnya ye... aamiin..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ye la khir.doktor bg tempoh 3 bulan je untuk try.takut after 3 bln masih sama je,tu yg nk tipu je,ckp da ok.huhuu..x nak ambil risiko.tq khir atas doanya.

      Padam
  3. Betul kate khir tu. Mintak petunjuk dr Allah buat solat istikharah. Sesungguhnye semua tu ketentuan drNye.

    BalasPadam
  4. Hmm.. Doktor lebih tau apa yg terbaik utk pesakit. setiap pilihan tu ada pro dan kontra nya.. takut kalau ckp dah okay, takut nanti melarat jadi benda lain payah jugak (minta dijauhkan. huhu)

    BalasPadam
  5. Kak,operate memang berisiko cket..cam ayah ayie tu dok keluar air bisa,doctor ckp kalau lepas 2 tahun still keluar air bisa nk operate lain keluarkan besi tu,harap tak de pape la..pape pn akak istikharah dlu ye,moga ada ptunjuk tbaik untuk akak..

    BalasPadam
  6. sy xtaw nk ckp ape..tp rsenye follow doktor kot..jangkitan kuman tu bahaya jugak tapi kalau dibiarkan takut melarat . Maybe boleh try cari other alternative . Syafakillah ye kak .

    BalasPadam
  7. pilihan yang sukar untuk dibuat..apapun pilihan memang ditangan Atien..banyak2 berdoa..dan semoga diberi petunjuk yang mana terbaik untuk Atien..kaksura sura doakan Atien buat yang terbaik untuk diri Atien..:)

    BalasPadam
  8. setuju dengan sura..sukar membuat pilihan..keputusan di tangan atien sendiri, because yg mengalaminye dan menanggung ketidak selesaan jugak diri atien sendiri..sekarang ni try dulu carakerja..dulu saya pon selama 1bulan setengah jugak buat treatment carakerja ni..saya patah bahagian buku lali..

    semoga atien di permudahkan membuat pilihan..:)

    BalasPadam
  9. mungkin kak atien banyakkan berdoa dan minta Allah yang bagi petunjuknya.. macam mak aiza pun doktor suruh buat operation ganti lutut, sekarang ni minta tangguh sehingga bulan 6 sebab mak aiza pun takut risiko jangkitan kuman tu.. menabung ikea..

    BalasPadam
  10. istikharah untuk dapatkan petunjuk..saya tetap doakan yang terbaik untuk akak..

    BalasPadam
  11. Fiza pun tak boleh nak buat keputusan untuk kak atien, tapi elok kiranya berbincang betul2 dengan doktor.. sebab hanya doktor yang tahu mcm mana serius nye sesuatu penyakit.. Fiza doakan kak atien dapat jln penyelesaian terbaik... >_<

    BalasPadam
  12. Hai, Atien... susah jg tu nak buat keputusan... tapi yang terbaik, rasanya solat istikharah minta petunjuk dari Allah... dan berdoa banyak2... Nrl doakan Atien semoga semuanya dipermudahkan dan Atien pulih kembali... ^__^

    BalasPadam
  13. buatlh kputusn yg terbaik kak Atien..semoga Allah sntiasa memberi bntuan..:)

    BalasPadam
  14. hebat juga dugaan akak ni,
    saya pun biasa juga ulang-alik ke HTAR tu
    kalau tanya saya, memang saya biasa menipu

    camnilah kak, akak try buat rawatan dekat HUKM
    dengan sana lebih details
    lagipun akka tak boleh dengar kata seorang doktor aje
    cuma dengar lebih dari satu doktor

    sa

    BalasPadam
  15. hmmm kak klu opration jalan yg terbaik teruskan.myb sakit sekejap. tp slepas tu semuanya akn pulih la.Pape pon ikut kata hati ye kak atien.

    BalasPadam
  16. Fikir betul2 tau kak...mohon petunjuk dr Allah..semoga akak sentiasa kuat dan cepat sembuh...amin....

    BalasPadam

Tak perlu kata apa-apa,hanya taip je komen anda.:D

Anne Nurain