Sabtu, 4 Januari 2014

Melawan Fobia

sumber

Sebelum ni saya pernah ceritakan tentang kefobiaan yang saya alami di sini.Akhirnya saya berani dan cuba melawan perasaan fobia saya tu.Rutin harian yg biasa saya lakukan telah lama di tinggalkan gara2 kemalangan yg menimpa awal mac tahun lalu.Kini saya bangkit,mungkin kerana keadaan yg memaksa.

Hari pertama percubaan memandu memang tak de rasa apa2 bila start enjin dan cuba untuk memandu sambil di temani en.suami.Yang kelakarnya anak2 yang da duduk dalam kereta menggelabah bila tengok mama dia cuba untuk memandu kereta.Hahahaa..Masing2 nak buka pintu untuk keluar dari kereta."Eiii..janganlah mama takut,nanti kena langgar lagi"tu lah ayat yg keluar dari mulut anak2 ketika itu.Bila di terangkan,yang Abah nya akan menemani,baru lah masing2 tutup pintu kembali.



Sebelum memulakan perjalanan,wajib baca doa naik kenderaan dulu dan dalam hati ni sentiasa berzikir menyebut2 nama allah.Alhamdulillah perlahan2,saya berjaya.Tapi,ketika keadaan sudah selesa,..tiba2..kelihatan kereta di belakang saya seakan laju menghampiri kereta saya.Ketika itu saya mula kecut perut,dada berdebar2 dan jantung seakan tercabut.Huhuhu..Memang sakit betul dada saya.Nafas mula tercungap2.En.suami cuba menenangkan dgn menyuruh saya baca ayat2 untuk hati yg berdebar2 tu.Tarik nafas panjang di buatnya.

Bila dah banyak kali mencuba,saya rasa saya BOLEH d=(^_^)=b.Cuma saya tak boleh lihat kereta laju2 atau rapat dengan kereta yang saya pandu.Bila ia berlaku,dada saya akan mula sakit dan nafas macam tak cukup udara.Hihi.

Sebenarnya kita perlu yakin dan berani je untuk melawan perasaan fobia ni.Kalau tak de kenyakinan tu memang susah.Tapi saya masih belum berani menunggang motosikal,sebab risiko penunggang morosikal ni lebih tinggi dari memandu kereta,setuju tak?

Kepada yang mempunyai fobia macam saya ni kena terus cuba sampai boleh percaya yang anda boleh insha allah anda akan berjaya,
sekian.


22 ulasan:

  1. akak kene kuat semangat demi anak2.. senang kalau boleh bw kereta sendiri.. Fiza pun still takut bawa kereta.. yg penting kita kena berhati2.. in sya allah selamat.. chaiyok2...

    BalasPadam
  2. Senang sikit nak ke mana2 kalau kita pandai bawak kereta sendiri kan Atien...Mudah2an Atien kuat semangat...

    BalasPadam
  3. good luck ok! hati2 mase memandu ye.

    BalasPadam
  4. Kuatkan smgt k kak.Inshallah boleh.Jgn panik sangat ketika drive nt lagi terganggu :)

    BalasPadam
  5. akak yakin atien pasti boleh drive semula..insyaallah :)
    don't worried okay..gudluck :)

    BalasPadam
  6. nice sharing kak..niesa pun ada gak wat entry pasal fobia...tp xtau mcm mna nk mengatasi..hihi

    BalasPadam
  7. sikit-sikit, nanti akak dapat atasi fobia tu
    dia kena tangani dengan ketenangan

    apapun all the best ye =)

    BalasPadam
  8. semoga kak terus bersemangat untuk melawan rasa fobia itu.. menabung churp2..

    BalasPadam
  9. Semoga sentiasa diberi ketabahan & perlindungan dari Allah & dipermudahkan segala urusan.. aamiin..
    menabung plans after graduation sini.. :)

    BalasPadam
  10. InshaAllah kak Atien boleh, suami ada di sisi utk bagi sokongan. Ingat anak2 ye, inshaAllah jadi kuat semula. Tabik kak Atien, bukan senang nak bangun dari fobia nih.. (:

    BalasPadam
  11. be brave. inshaAllah you gonna be okay kak. all the best. pray for you =)

    BalasPadam
  12. semoga sentiasa di beri perlindungan oleh Allah.. acik yakin kak atien boleh ..demi anak-anak dan suami..cekalkan hati

    BalasPadam
  13. alhamdulillah kak..dah ada progress lah jugak tu.. insyaAllah takde pape.. kak atien boleh! :D

    BalasPadam
  14. Susah sebenarnya nak hadapi fobia ni. Macam kawan sorang 2 tahun ke 3 tahun lepas dia terperangkap dalam lif selama 15 minit. Sampai sekarang dia kalau masuk lif jantung dia akan berdegup kencang dengan sendiri dan ada rasa takut tu. Boleh nak lawan tapi ambil masa dan sokongan orang ramai.

    BalasPadam
  15. Dah accident teruk mcm tu.. Haruslah trauma kan kak.. Tapi okla akak dah dapat lawan :)

    Saya ni trauma nak bawak keta manual.. Kena lawan jugak ni kan? hehe

    BalasPadam
  16. Nak tak nak kena lawan fobia gak.Kalau tak sampai bila bila pun tak boleh.Kann kak? Teruskan usaha akak okay :)

    BalasPadam
  17. keyakinan diri dan keberanian untuk mencuba tu yang perlu ada..kan??

    BalasPadam
  18. ika pun ada fobia accident kak, accident kereta...sampai sekarang tak mampu driving dah...pernah cuba lawan fobia ni and blaja driving dengan abah n tunang ika..tapi tetap tak mampu, tangan menggigil pegang stering kereta...mesti terbayang2 masa accident dulu..

    BalasPadam
  19. zumal pun still fobia kalau perjalanan jauh sejak pernah terlibat dalam kemalangan tahun 2012 kat highway PLUS

    BalasPadam

Tak perlu kata apa-apa,hanya taip je komen anda.:D

Anne Nurain