Khamis, 14 November 2013

Ujian atau Musibah ni ?

Assalamualaikum..


Credit:google
Ujian atau musibah,begitulah yg sedang berlaku dlm keluarga kami..dah di tentukan allah begini perjalanan hidup kami mengikut kehendakknya.

Tapi tdk la saya menyalahkn takdir atau berkata" kenapa aku,bkn org lain",subhanallah..seperti tdk redha pula bunyinya kn.Namun sebaliknya bersyukurlah kerana kami terpilih untuk di uji kerana allah masih menyanyangi kami sekeluarga.Membuka peluang diri masing2 utk sentiasa berubah pd kebaikan.insha allah.

Berbalik pd rentetan ujian yg berlaku pada kami,,saya akn ceritakn di sini.

Pada awal thn ini,adik bongsu saya terlibat dlm kemalangan jalanraya yg mengakibatkn patah tulang bahu.

Baru pulih adik,,abg saya pula jatuh sakit dan x mampu brjln kira2 2 bln.Alhamdulillah bertemu jodoh dgn perubatan sesuai,dan abg saya kembali sihat dan berjalan semula.

Ujian tdk berhenti di situ apabila,saya pula terlibat dlm kemalangan jalanraya.kedua2 kaki saya patah,masuk besi dan berbiji2 skru di kaki saya ni.Da mcm robot.,huhu.x boleh berjln hmpir 5 bln hanya terlantar di atas katil je.sungguh menyiksakn.Kisahnya di sini.

Baru saje saya belajar2 utk mula berjln,,ujian datang lg bila abg ipar saya pula kemalangan.Patah kaki dan tangan pula,,tp x lah berbesi bagai hanya di simen je.

Dan yg terkini,isnin lepas kakak saya pula kemalangan jugak.Ya,allah..lps 1,1 ujian yg dtg.Bertalu2.Alhamdulillah kakak saya x de yg patah2,cuma luka2 di seret dan bengkak2 di muka dan hidung.

Saya rasa seram bila dgr org kemalangan ni sbb saya da rasa betapa sakitnya..walaupun bersalin tu sakit2 sangat,tp pd saya ia x mampu menandingi kesakitan patah2 tulang ni..menangis x bole tahan..huhuhu..sampai skrg sakit tu x ilang walaupn kini saya da brjln semula..

Ujian ke musibah ni..Mungkin akan ada ujian yg seterusnya buat kami yg saya sdri tdk tahu.Semua atas kehendaknya." Sesungguhnya allah pilih siapa yg dia suka",bersyukurlah menjadi antara yg trpilih.
Amin.



13 ulasan:

  1. setiap dugaan kene terima dgn sabar.. pasti ada hikmahnya

    BalasPadam
  2. subhanaAllah...semoga ada ganjaran disetiap perkara yg akak lalui...in shaa Allah berkat kesabaran akak dan keluarga :)

    BalasPadam
  3. setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya..harap bersabar ya Atien..banyak2kan doa..In Sha Allah ada ganjarannya..:)

    BalasPadam
  4. subhanallah.... bersabar jalan yang terbaik, salam....

    BalasPadam
  5. kunjungan perdana, setiap perkara pasti ada hikmahnya, ikhlas dan sabar kuncinya. salam persahabatan

    BalasPadam
  6. ALLAH sedang menguji akak dan keluarga besar akak...Tu tandanya ALLAH ingat akak...
    Insha ALLAH kak..akak mampu harungi dugaan ni..semua ada hikmah..

    BalasPadam
  7. setiap manusia pasti selalu diberikan ujian, karna itu ada jalan untuk kita beranjak ke tingkat yang lebih tinggi, salam kenal ya

    BalasPadam
  8. syahdu dgr kisah atien..tabah ye..semua itu ujian..
    bersangka baik pdNya..

    BalasPadam
  9. ALLAH memberi ujian sebab dia sayang
    makin kita dekat dengan DIA
    makin banyak ujian diberi, sebab DIA sayang
    ingat kisah nabi AYYUB? SABAR dan REDHA ye
    pasti ada ganjaran yang menanti =)

    BalasPadam
  10. Ya Allah, besarnya dugaan akak terima. Tapi saya tabik akak dan keluarga sebab berjaya menghadapi dengan penuh ketabahan. Insyaallah, semua itu tanpa ingatan Allah yang sayang akan keluarga akak dan diri akak juga. :)

    BalasPadam
  11. Setiap ujian yg mendatang pasti ada hikmah kebaikannya.. :)

    BalasPadam
  12. ujian itu salah satu bukti kasih sayang Allah kepada kita.. hanya orang yang mampu menggalasnya saja yang diberikan ujian itu.. pasti ada hikmah di atas apa yang terjadi.. semoga kak terus tabah mengahadapi ujian yang akan datang.. aiza menabung digi&churp2..

    BalasPadam
  13. Setiap yg berlaku ada hikmahnya...banyak bersabar...

    BalasPadam

Tak perlu kata apa-apa,hanya taip je komen anda.:D

Anne Nurain